En recension

Idag snubblade jag över en recension av min bok Det är inte så här det ska vara i Fria Tidningen. Den var överlag positiv, även om recensenten personligen ansåg att mitt berättande var så pass tydligt och didaktiskt att boken lämpade sig bäst för ungdomar i högstadieåldern. Får väl erkänna att jag inte direkt hade den målgruppen i tankarna när jag tecknade serierna (faktum är att jag inte tänkte på någon speciell målgrupp alls), men om folk i den åldern skulle fastna för boken, så inte mig emot. En sak som störde mig var dock att recensenten i sin beskrivning av serien ”Sexkomplex” verkade sätta likhetstecken mellan sex och samlag. Först verkar det som att han har förstått vad det handlar om när han skriver att huvudpersonen Sofi ”till slut inser att hon måste omdefiniera vad sex och njutning innebär för henne”. Lite längre ner skriver han däremot att Sofi ”våndas över att hon inte är normal för att hon ogillar att ha sex”. Tanken är den att Sofi visst gillar att ha sex, men att hon inte är så förtjust i just samlag. Kanske var jag inte tillräckligt tydlig på den punkten, eftersom den tolkningen faktiskt dykt upp en gång tidigare. Det känns lite tragiskt med tanke på att det just är sex=samlag-attityden som serien vänder sig emot.

Apropå nåt helt annat. Senast jag var på Ica bjöd de på granatäppelkärnor. Som ett överentusiastiskt fan av grekisk mytologi i allmänhet (och de underjordiska gudomligheterna i synnerhet) kunde jag inte låta bli att fnissa förtjust (och äta flera stycken).

Nej, jag tycker Sexkomplex-serien var hur tydlig som helst med att sex inte är lika med samlag, det är ju liksom det den handlar om. Recensenten har bara snubblat in i sin egen gamla traditionella definition tror jag. Han tycker att du inte behövde vara så tydlig med att visa var samhällets ramar är för trånga, men han själv behöver ju uppenbarligen din tydlighet! ^^

Ja, jag tycker själv att serien är rätt tydlig på den punkten, men ibland kan man ju faktiskt missa att förklara en del saker för läsaren eftersom de är så självklara för en själv.Lite lustigt också att han upplevde en av de sekvenser som jag är mest nöjd med i hela serien som ”styltig”. Men, men. På det stora hela var det en ganska bra recension.

Hej min antiknullnormativitetssyster! Jag tycker också du är hur tydlig som helst, och jag tror att resencenten fattar egentligen, men hur mycket man än bankat in i huvet på folk att sex inte är synonymt med samlag så fortsätter de använda orden så, har jag märkt. Frustrerande. Kul att du tog med den serien i boken för övrigt, och boken är väldigt bra!

Hej! Och tack så mycket! När jag skulle välja ut material till boken stod jag och vägde mellan ”Sexkomplex” och ”Du fattar ingenting” (som gavs ut som Lantis). Min förläggare tyckte att den första passade bäst. Själv tycker jag att båda serierna är rätt bra, men det var lite roligt att just ”Sexkomplex” kom med.